چگونه یک بازاریاب دیجیتال شویم؟
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ تاریخ انتشار

مدرک دانشگاهی مسئله این است؟

اگر می‌خواهید حرف‌های مانند وکالت، پزشکی یا مهندسی داشته باشید باید به دانشگاه بروید و این یک حقیقت مسلم است. در حقیقت، اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند فردی که مدرک دانشگاهی دارد را استخدام کنند تا فردی که فاقد تحصیلات عالی است. با اینحال، بزرگترین مشکلی که مدرک دانشگاه دارد این است که گران تمام می‌شود. برای آنکه مدرک کارشناسی در یک رشته مهندسی کسب کنید باید چند ده میلیون تومان هزینه کنید تا مدرک فوق را به دست آورید. حالا، اگر به شما بگویم که میتوانید بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، حتی اگر مدرک دانشگاهی نداشته باشید چه فکری میکنید؟ 

بازاریابی دیجیتال یک صنعت مبتنی بر نتایج است، در بیشتر موارد، برای شرکت‌ها اهمیتی ندارد که دانشگاه رفته‌اید یا خیر و در اغلب موارد آنها در آگهی‌های استخدامی اشاره‌ای به این نکته نمی‌کنند، زیرا برای بیشتر شرکت‌ها یک قاعده ساده وجود دارد، پول بیشتر و بازهم پول بیشتر.

بیشتر مردم به شما می‌گویند که برای مهارت در بازاریابی باید روی مهارت‌های مختلف چندده گانه کار کنید، با اینحال، قاعده فوق همیشه یکسان نیست. اما قبل از ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال باید به چند نکته ساده دقت کنید. اگر بتوانید روی دو مهارتی که در ادامه به آن اشاره میکنیم کار کنید و متبحر شوید، فرایند یادگیری بازاریابی دیجیتال کار ساده‌ای خواهد بود. 

1. باید خلاقانه فکر کنید

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال باید بتوانید فراتر از افراد عادی فکر کنید. افراد با گذشت زمان تغییر می‌کنند و شما باید به اندازه کافی خلاق باشید تا مطالب بازاریابی کارآمد را آماده کرده و از سبک‌های نوینی در کار خود استفاده کنید و همواره روی به‌کارگیری کانال‌های جدید برای تبلیغ محتوا و محصولات متمرکز باشید. 

2. باید در استدلال تحلیلی قوی باشید

بازاریابان دیجیتال باید بدانند چگونه داده‌ها را برای تصمیم‌گیری هوشمندانه تفسیر کنند، اگر نمی‌دانید اعداد و ارقامی که دریافت می‌کنید چه معنایی دارند یا شناخت درستی در مورد فرایندهای تحلیلی ندارید، وقت و زمان خود را بیهوده در این راه هدر خواهید داد. 

در دنیای بازاریابی دیجیتال، دو موردی که به آنها اشاره کردیم، در گروه زیربنایی‌ترین مهارت‌هایی است که باید به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال داشته باشید. مادامی که تفکر انتقادی داشته باشید و روی پرورش عادت‌هایی کار کنید که اجازه می‌دهند از خلاقیت به بهترین شکل استفاده کنید، در کار بازاریابی خوب خواهید بود. 

نکاتی برای یادگیری بازاریابی دیجیتال

نکته 1: از حرفه‌ای‌های این صنعت نکات ارزشمند را یاد بگیرید

بهترین راه برای تسلط بر هر چیزی این است که ببینید چگونه متخصصان آنرا انجام می‌دهند و در مرحله بعد اقدام به مدل‌سازی کارهایی کنید که آنها انجام می‌دهند. با استفاده از این رویکرد، میتوانید منحنی بزرگ یادگیری را دور زده و سریعتر به نتایج دلخواه برسید. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید عوامل اصلی تأثیرگذار در صنعت شما چه معیارهایی هستند. به این ترتیب، میتوانید به مطالعه اصولی بپردازید که متخصصان در تجارت خود به کار می‌برند مطالعه کنید. این بهترین نقطه شروع است. کاری که باید در این مرحله انجام دهید به شرح زیر است.

1. فهرستی از 20 کارشناس بازاریابی دیجیتال آماده کنید. دو روش برای انجام این کار وجود دارد:

الف) به سایت BuzzSumo بروید و کلمه کلیدی مربوط به صنعت خود را تایپ کنید، یعنی باغبانی، بازاریابی وابسته، ورزش و....

 

در ادامه روی دکمه Influencers کلیک کنید. 

 

در این مرحله سایت Buzzsumo افرادی که در حوزه کاری مرتبط موفق به کسب دستاوردهای ارزشمندی شده‌اند را نشان میدهد. این سایت بر أساس تعداد فالورها در توییتر و سنجه‌های دیگر اقدام به مرتب‌سازی فهرست این افراد میکند. 

 

هر شخصی را که به نظر میرسد مرتبط با حوزه کاریتان است به فهرستی که آماده کرده‌اید اضافه کنید.

ب) به Google بروید و رشته‌ای شبیه به کارشناسان بازاریابی در ایران یا کارشناسان بازاریابی در جهان را تایپ کنید.

 

به‌طور مثال، متخصصان برتر SEO که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. 

باز هم، نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و هر متخصصی را که به نظر میرسد مربوط به فهرست شما است، اضافه کنید.

2. آنها را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید

هنگامی که فهرستی از متخصصان در اختیار دارید، هر کدام را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. به یاد داشته باشید که باید همه کارهایی را که انجام می‌دهند مطالعه دنبال کنید. نوع صحبت آنها با مخاطبانشان را تجزیه و تحلیل کنید، نوع محتوایی که به اشتراک میگذارند را بررسی کنید، تعداد دفعاتی که آنرا به اشتراک میگذارند را بررسی کنید و ببینید از چه رنگ‌هایی در برند تجاری خود و غیره استفاده میکنند. با نگاه کردن به الگوی رفتاری این افراد نکات زیادی را یاد میگیرید. 

3. در خبرنامه آنها عضو شوید

بازاریابان دیجیتال که بر بازاریابی ایمیلی مسلط هستند، نتایج خوبی را کسب میکنند. طبق تجربیات، به‌طور متوسط شرکت‌ها میتوانند به ازای هر 1 دلار هزینه شده برای بازاریابی ایمیلی 44.25 دلار دریافت کنند. به نظر یک بازی برد-برد عالی است. هنگامی که در خبرنامه‌های بازاریابان دیجیتال مشترک میشوید، میتوانید تاکتیک‌ها و اصولی را که برای بهتر دیده شدن ایمیلها از آنها استفاده میکنند را بررسی کنید. کارهایی که متخصصان صنعت بازاریابی انجام میدهند را تجزیه و تحلیل کنید و سپس همان کار را در تجارت خود شروع کنید. البته دقت کنید که استراتژی‌هایی که رقبای شما استفاده میکنند قرار نیست در صنعت شما بهطور کامل قابل اجرا باشند، بنابراین بهتر است، از ایده‌های بکر در صنعت خود استفاده کنید و به فکر کپی‌برداری نباشید.

نکته 2: ارتباطات اصل دنیای بازاریابی دیجیتال را شکل می‌دهند 

صرف نظر از اینکه در چه صنعتی مشغول به کار هستید، باید بدانید که روابط اصل همه چیز هستند. هرچه با تعداد افراد تأثیرگذار بیشتری آشنا شوید، احتمال موفقیتتان بیشتر میشود.  وقتی صحبت از بازاریابی میشود از همین معادله استفاده کنید. هرچه افراد بیشتری را بشناسید، شانس بیشتری برای دریافت شغلی با درآمد بالا خواهید داشت. برای ثال ، فرض کنید دو بازاریاب دیجیتال را میشناسید:

  • مورد اول دوست یکی از سران مایکروسافت است، بنابراین مایکروسافت او را با 10 هزار دلار در ماه استخدام میکند.
  • دومی برای یک شغل کوچک محلی کار میکند و ماهانه 2000 دلار درآمد دارد.

تفاوت این دو بازاریاب دیجیتال چیست؟

  • پاسخ: روابط است. 
  • هر دو بازاریاب ممکن است توانایی‌های یکسانی داشته باشند، اما بازاریابی که افراد تأثیرگذارتری را بشناسد، همیشه شغل بهتری خواهد داشت.

حال سوال میلیون دلاری این است:

چگونه میتوانید با افراد تأثیرگذار ارتباط برقرار کنید؟

در اینجا نحوه کار به این صورت است. 

1. به دیگران در صنعت خود به صورت رایگان کمک کنید

زیگ زیگلار از کارشناسان بازاریابی دیجیتال میگوید: «شما میتوانید همه چیز در زندگی داشته باشید اگر فقط به اندازه کافی به دیگران کمک کنید تا به آنچه میخواهند دست پیدا کنند.» هرچه بیشتر به افراد کمک کنید، روابط بیشتری ایجاد خواهید کرد و بنابراین، شانس شما برای شناختن یک شخص تأثیرگذار به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.

میپرسید چگونه میتوان به دیگران به صورت آنلاین کمک کرد؟

  • کار را با نظردهی در وبلاگ آنها آغاز کنید. 
  • آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
  • مطالب آنها را به اشتراک بگذارید.
  • ایده‌های خوب به آنها بدهید. 

2. در وبلاگ‌های دیگران مشارکت کنید

اکثر مردم فقط به خاطر سئو به سراغ وبلاگ افراد مختلف میروند، اما شما میتوانید فراتر از آن گام بردارید. برای ایجاد روابط قویتر بر وبلاگ‌نویسی مهمان تمرکز کنید.

3. حضور در رویدادهای صنعتی

رویدادهای صنعتی یکی از بهترین راه‌ها برای ملاقات با افراد تأثیرگذار است. بسته به صنعتی که قصد ورود به آنرا دارید، طیف وسیعی از رویدادهای مختلف وجود دارند که میتوانید در طول یک سال در آنها شرکت کنید. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا، اکنون بیشتر این رویدادها به شکل آنلاین برگزار میشوند. 

نکته 3: ایجاد اعتبار

آخرین اما مهمترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، اعتبار است. هر کار موفقی با اعتبار ساخته میشود، وقتی مردم به شما اعتماد نکنند، تمام موفقیت‌های تجاری شما فایدهای نخواهند داشت. اعتماد یکی از سختترین چیزهایی است که در بحث بازیابی به دست می‌آید. اگر سعی کنید مردم را فریب دهید، برای همیشه جایگاه خود در بازار را از دست میدهید.  به همین دلیل است که باید مراقب باشید و با حرفه خود بسیار جدی رفتار کنید. در اینجا نکاتی برای ایجاد اعتبار (و حفظ) و حفظ آن وجود دارد که باید به عنوان بازاریاب دیجیتال در نظر میگیرید. این نکات به شرح زیر هستند:

1. فردی مبتنی بر نتایج باشید

همانگونه که اشاره کردیم، نتایج شریان حیاتی حرفه شما در بازاریابی دیجیتال است. اگر بتوانید همیشه نتایج خود را به مشتریان ارائه دهید، هیچگاه بیکار نخواهید شد. 

2. هرگز Dog Project را قبول نکنید (مهم نیست چقدر به پول نیاز دارید)

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که منظور از "پروژه سگ" چیست؟ اجازه دهید توضیح دهیم: مشتریانی هستند که واقعاً به محصولات یا خدمات خود اعتقاد دارند. آنها ادعا میکنند که بهترین "راه‌حل" را برای مشکل X ، Y یا Z میفروشند، اما حقیقت امر این است که هیچ کس محصولات آنها را نمیخواهد. مهم نیست که چقدر در بازاریابی مهارت دارید: اگر محصولی شبه‌برانگیز باشد، کارهای بسیار کمی میتوانید انجام دهید تا بتوانید آنرا به طور قانع به بازار عرضه کنید. اگر از این نوع پروژه‌ها استفاده کنید، احتمال شکست زیاد است و شهرت شما آسیب میبیند.

3. همیشه بازه‌های زمانی را رعایت کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریابان دیجیتال مرتکب میشوند رعایت نکردن ضرب‌الاجل است. وقت‌شناسی یکی از ارزشمندترین ویژگی‌هایی است که باید داشته باشید. به یاد داشته باشید، وقتی صحبت از تجارت به میان می‌آید، زمان پول است، بنابراین هرچه پروژه‌ها را در اسرع وقت و به موقع تحویل دهید، اعتبار بیشتری کسب میکنید. 

4. دروغگویی و مبالغه نکنید 

این نکته تقریبا واضح است، اما باعث تعجب است که چگونه بسیاری از بازاریابان دیجیتال قول‌هایی میدهند که نمیتوانند انجام دهند. هیچ چیز بیشتر از دروغگویی نمیتواند به اعتبار شما لطمه بزند. هنگام کار با مشتریان این مورد را در نظر بگیرید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید، بازاریابی دیجیتال توسط نتایج هدایت میشود. اگر بتوانید به شرکتی ثابت کنید که میتوانید از دانش خود برای افزایش درآمد آنها استفاده کنید، احتمالاً آن شرکت شما را استخدام میکند. آنها حتی نمی پرسند شما مدرک دانشگاهی دارید یا خیر. آگاهی از بازاریابی دیجیتالی ترکیبی از نقش‌ها و مهارت‌های مختلف در یک برنامه چند منظوره است. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg